woensdag, 31 juli 2019 11:50

NSM nieuwsbrief juli 2019

Naast een terugblik op de viering van het 40-jarig jubileum van het Nationaal Sleepvaart Museum bevat het voorwoord van de voorzitter Kees van Essen deze keer de aankondiging van een relaas over een “gewichtige schenking” en een mooi verhaal “Uit de oude doos”. Verder aandacht voor het automatiseringsteam, dat ook weer actief is geweest, ditmaal met bijdragen van Hans van der Pennen en Kees Koree over de ”upgrade” die het AIS systeem, als service naar onze bezoekers, heeft gekregen. Ook is er aandacht voor Hans de Klerk, die informeert over een bijzonder nieuw model wat wij aan onze collectie hebben mogen toevoegen. Tenslotte deelt onze oud-secretaris Paul Alers zijn herinneringen met ons die hij heeft aan het veertigjarige Nationaal Sleepvaart Museum. Tenslotte wordt vooruitgekeken naar een drukke tweede helft van het jaar met daarbij onze aanwezigheid op de Furiade, Wereldhavendagen en de tweejaarlijkse Europort tentoonstelling.

Het jubileumprogramma ging van start met de uitreiking van het jubileumboek in Museum Maassluis. De opkomst van belangstellenden overtrof alle verwachtingen. Het gebeurt niet zo vaak dat Nico Ouwehand de pen weer oppakt en een prachtig jubileumboek gaat schrijven. Pas geïnitieerd in de herfst van 2018 en toch nog ruim voor de viering samengesteld, gedrukt en klaar voor uitgave. Een groot compliment! Geheel belangeloos heeft Nico dit jubileumboek geschreven en samengesteld.

Het tweede onderdeel van de viering was de opening van de jubileum tentoonstelling “Veertig jaar Nationaal Sleepvaart Museum Maassluis”.

Het derde gedeelte van de viering was de Vlootschouw rondvaart voor alle vrijwilligers en partners, donateurs, sponsors en speciale genodigden aan boord van de “KRVE71” en de zeesleper “Holland”. Al met al een waardige viering die door de voorpublicaties én verslagen van de boekuitreiking en tentoonstelling opening het museum weer op een positieve wijze in het nieuws hebben gebracht. De viering van het 40-jarig bestaan van het museum viel samen met de tweejarige “Dag van de Zeesleepvaart” met de (geplande) maritieme markt in de Buitenhaven en de Vlootschouw. Echter, zoals in de sleepvaart en berging niet ongebruikelijk, kreeg ook de 40 jaar viering flink te maken met de weergoden. De voorspelling van herfstweer met een zuidelijke stormachtige wind kwam helaas helemaal uit. Om ongelukken te voorkomen, moest de maritieme markt helaas worden afgelast. Gelukkig kwam de voorspelling van opklaringen aan het einde van de middag óók uit en kon er toch nog genoten worden van de beperkte vlootschouw.