maandag, 28 november 2016 15:46

Nationaal Sleepvaart Museum ontvangt 175.000e bezoeker

||| |||

Op de foto: Voorzitter Karel Kaffa (l) en de heer en mevrouw Breijer

Op 24 november j.l. stapten de heer Breijer en zijn vrouw nietsvermoedend over de drempel van het Nationaal Sleepvaart Museum in Maassluis als 175000ste en 175001ste bezoeker van het museum.

Zij werden verwelkomd door Karel Kaffa, de voorzitter van het museum, en nog enkele leden van het bestuur. Mevrouw Breijer kreeg een mooie bos bloemen en de man een litho met 4 generaties havensleepboten. Hij, nu 74, heeft 43 jaar gevaren als machinist. Als laatste bij de Nieuwe Rotterdamse Sleepdienst op de “Kwintebank” in de Europoort. Hij begon ooit bij Van Ommeren op de sleepboot “Horsey”. In Karel Kaffa trof hij zijn oud directeur. Hij heeft altijd met plezier gevaren en mist het nog steeds een beetje. Ook het contact met oud-collega’s waarvan er velen, net als hij, erg lang bij dezelfde havensleepfirma hebben gevaren zodat je haast familie van elkaar was.

Na een kopje koffie met het bekende Maassluise zeesleepkoekje hebben zij de tentoonstelling bezocht.

De heer Breijer is meteen ook donateur van het Nationaal Sleepvaart Museum geworden. Niet in de laatste plaats omdat de dag na de opening van een nieuwe wisseltentoonstelling, een donateursdag wordt gehouden waar hij weer oud collega’s kan ontmoeten.

De huidige wisseltentoonstelling gaat over de laatste varende Nederlandse stoomzeesleper, de “Furie”, die dit jaar 100 jaar oud is geworden. De tentoonstelling is tot 8 januari 2017 te bezoeken.

Om donateur te worden kunt u zich aanmelden via de website van het museum: http://www.nationaalsleepvaartmuseum.nl/nl/contact

Voor de Heer en Mevrouw Breijer een geslaagd museumbezoek met een onverwachte wending!

Stichting NationaalSleepvaart Museum,

Hoogstraat1-3,3142 EA Maassluis,