maandag, 08 augustus 2016 14:18

Sleepboot TELSTAR van Iskes te water gelaten

De TELSTAR (foto Arie Boer)| De TELSTAR (foto Arie Boer)|

Donderdag 18 augustus kon men de nieuwgebouwde sleepboot TELSTAR van het Eddy ontwerp 24/75 van de Holland Scheepswerf voorbij zien komen onderweg naar Rotterdam Europort voor haar technische proefvaart, inclusief snelheids- en bollard pull proeven. De sleper TELSTAR werd gebouwd in opdracht van Iskes Towage and Salvage te IJmuiden. De TELSTAR is het tweede schip van Iskes met deze naam en werd vernoemd naar een lokale voetbalclub in IJmuiden. De TELSTAR heeft twee schroeven. Het is opmerkelijk dat beide schroeven in lijn met de romp zijn gemonteerd, een onder de boeg en de ander onder het achterschip. Als resultaat daarvan heeft de TELSTAR uitgebreide manoeuvreermogelijkheden. Een ander uniek kenmerk van de TELSTAR betreft haar krachtbronnen: zij is een hybride sleepboot, een combinatie van directe dieselaandrijving, en diesel-electrische voortstuwing zorgen ervoor, dat de boot minder brandstof verbruikt. Dit draagt bij aan de vermindering van de CO2 uitstoot.
TELSTAR 2016 Iskes foto Arie Boer4Op zaterdag 30 juli 2016 werd werfnummer 2015-27 van de Holland Shipyard te Hardinxveld-Giessendam met de drijvende bok MATADOR te water gelaten. De sleepboot TELSTAR (Imo 9796066) is in aanbouw voor Iskes Towage & Salvage B.V. te IJmuiden. De Eddy 24-75 Hybride havensleepboot is een kleinere uitvoering van de Eddy-1 (Efficient Dynamic Double Ended). Naar verwachting zal de sleper over een trekkracht van 75 ton bollard pull gaan beschikken, voortgebracht door twee Mitsubishi hoofdmotoren type S16R2 met 1.450 kW vermogen ieder en twee permanente electrische motoren. Veth Propulsion leverde de twee VZ 1800 propellers met 2,350 kW ieder, twee Scania DI16-090M generatoren met  640 kW ieder en een SiSu 49 CTAG met 89 kW als havenset. Het Eddy ontwerp is een nieuw concept met een slanke rompvorm en schroeven in het midden voor hoge stabiliteit en brandstofefficiency. Zij is 25.45 meter lang (23.57 meter tussen de loodlijnen), 12.20 meter breed (11.40 meter) en een operationele diepgang van ongeveer 5.05 meter. Haar maximum snelheid bij vrije vaart zal 12.5 mijl bedragen en 9.5 mijl in Hybride mode. Het schip werd geklasseerd met BV1 +Hull, +Mach, AUT-UMS. Zij is het tweede schip van het Eddy type, dat gebouwd werd door de "Holland Shipyard". In de afgelopen maanden werd de boot door de werf afgebouwd.
(source: Towingline. Photo: Arie Boer)

\r\n

 

\r\n