zondag, 26 juli 2015 23:23

LINGESTROOM verkocht naar het Midden-Oosten

(foto Jur)| (foto Jur)|

Van Wijngaarden Marine Services BV te Sliedrecht kondigt de verkoop naar het Midden-Oosten aan van haar sleep/werkboot LINGESTROOM (Imo 8433502), waarbij bemiddeld is door Boogaard Sliedrecht BV (S & P brokers, gespecialiseerd in baggerschepen en drijvend materieel). De LINGESTROOM werd in 1984 gebouwd op de Scheepswerf Van Mill BV te Hardinxveld met werfnummer 132. Het schip is over de gehele wereld actief geweest, maar werd het meest ingezet in Spanje en de Middellandse Zee bij baggerprojecten. Op de foto is het vaartuig op weg naar Antwerpen om als deklast verscheept te worden naar het Midden-Oosten / Arabische emiraten. Haar afmetingen zijn: lengte 17.65 mtr., breedte 6.00 mtr., diepgang 1.7 mtr. en holte 2.45 meter. De twee Caterpillar dieselmotoren, type 3408 DITA, ontwikkelen een vermogen van 660 kW (900 apk) bij 1.800 rpm. Haar snelheid vrijvarend is 11 mijl en haar trekkracht 15 ton bollard pull. Na 31 jaar trouwe dienst wenst Van Wijngaarden de nieuwe eigenaar 'good business' en de nieuwe bemanning 'safe journeys' met de STORK II.
(persbericht Van Wijngaarden Marine Service; foto: © VWMS Skipper Hendrik Versluis; insert Wim Kosten-maritimephoto.com).

\r\n

Details en geschiedenis van de LINGESTROOM:

\r\n

De LINGESTROOM werd in 1984 met werfnummer 132 gebouwd door "van Mill Scheepswerf & Machinefabriek BV" te Hardinxveld. Op 8 mei 1984 werd zij opgeleverd aan "Van Mill Marine Services BV" te Hardinxveld. Zij behoorde tot een serie van 3 zusterschepen, de DINTELSTROOM, LINGESTROOM en  SCHELDESTROOM).
Haar tonnages bedragen: waterverplaatsing 20,8 ton bij 67 BRT en 20 NRT (displ.95t?). Haar afmetingen zijn: lengte 17,65m, breedte 6,00m, diepgang 2,20m en holte 2,45 meter.
Het voortstuwingssysteem van de LINGESTROOM bestaat uit 2 vaste schroeven in straalbuizen, aanvankelijk aangedreven door 2 2-takt V16-cylinder GM Detroit dieselmotoren (nr.16VA8425 +16VA8427), type 16V71, die gezamenlijk een vermogen ontwikkelden van 960 apk (706 kW), goed voor een snelheid vrijvarend van 10 mijl en een trekkracht van 10 ton bollard pull.
Op 17 februari 1989 werd de LINGESTROOM verkocht aan "Van Wijngaarden Charters", waarbij het management werd uitbesteed aan "WMS - Van Wijngaarden Marine Services BV" te Sliedrecht. Het schip ging onder Nederlandse vlag varen met thuishaven Sliedrecht en kreeg brandmerk 17082 Z Rott 1984 en IVR 27.17082. Haar roepsein was PFPR met MMSI:244315000 (95 GRT?). Zij werd geregistreerd met IMO nummer 8433502.
De LINGESTROOM werd in 1991 gehermotoriseerd met 2 4-takt 8-cylinder Caterpillar dieselmotoren, type 3408DITA, die gezamenlijk een vermogen ontwikkelen van 900 apk (662 kW), goed voor een snelheid vrijvarend van 11 mijl, en een trekkracht van 15 ton bollard pull.
In 2009 werd zij overgedragen aan "Van Wijngaarden Materieel Exploitatie BV" te Sliedrecht. Het management bleef bij "WMS - Van Wijngaarden Marine Services BV" te Sliedrecht.
In juli 2015 is de LINGESTROOM verkocht aan een vooralsnog onbekende eigenaar in de Verenigde Arabische Republieken, die haar herdoopte in STORK II.
Momenteel is zij nog steeds operationeel.

\r\n

(bron: The Tugslist / Piet van Damme)