maandag, 11 mei 2015 17:10

Herman Sr's BARNEY op proefvaart

De BARNEY op de Nieuwe Waterweg (foto Ruud Zegwaard)| De BARNEY op de Nieuwe Waterweg (foto Ruud Zegwaard)|

Herman Sr BV en Damen Scheepsbouw tekenden in januari 2014 het contract inzake de bouw van de nieuwe sleepboot met de naam BARNEY, waarvoor in eerste instantie het standaard Damen 2713 Shoalbuster ontwerp werd gekozen.
De sleepboot met een bollard pull van 30 ton, een diepgang van slechts 1.8 meter, ruime accomodatie voor maximaal 12 personen en een vierpunts aanmeersysteem, is toegerust voor duikerswerkzaamheden.
Safe Engineering in Gdansk (Polen) werd uitgekozen om de romp te bouwen. De uiteindelijke afbouw vond plaats op de scheepswerf van Damen te Hardinxveld.
Evenwel werd besloten de BARNEY 3 meter langer te maken om er zeker van te zijn dat de bollard pull en de diepgang overeenkomstig het plan zouden uitkomen. De romp werd doormidden gesneden en een nieuwe middensectie werd ingevoegd tussen het stuurhuis en de accomodatie.
Tengevolge van de verlenging is de BARNEY dus een Damen Shoalbuster 3013 geworden, gebouwd volgens Bureau Veritas classificatie "I HULL, Tug Unrestricted navigation, anchor-handling notation". Het schip voldoet tevens aan de "requirements Dutch Shipping Inspection continuous service". De hoofdfuncties van het schip zijn slepen, anchor-handling, bagger- en windfarm support, olie en gas ondersteuning, bevoorrading, onderzoek, vibrocoring (vibracoring (of vibrocoring) is een technologie/techniek om bodemkern samples van onderwater sedimenten te verzamelen), duikwerkzaamheden, 4-point aanmeersysteem en het verplaatsen van pontons.
De BARNEY werd uitgerust met vijf Caterpillar motoren. Zij werd voorzien van een drieschroefs voortstuwingssysteem. De hoofdkrachtbron bestaat uit drie Caterpillar C18 ACERT dieselmotoren, die een totaal vermogen ontwikkelen van 1,599 bkW (2,145 apk) bij 1,800 rpm. Reintjes WAF 364L/5.435:1 gearboxes drijven drie Promarin vaste propellers aan, die draaien in 1,600mm straalbuizen. Het stuurmechanisme bestaat uit drie fishtail roeren, terwijl de manoeuvreerbaarheid wordt vergroot door de toepassing van een 250 apk boegschroefinstallatie.
De overige uitrusting van de BARNEY omvat twee Caterpillar C-4.4 TA 107 kVA, 50hz, 230/400V generator sets. De centrale hoofdmachine heeft twee koppelingen, een voor de schroefas en de ander verbonden aan de hydraulische pomp.
De BARNEY beschikt over een uitgebreide dekmachineuitrusting, waaronder een driedelige DMT winch achter, waarvan de anchor-handling trommel 350 meter 36 mm kabel bevat en verder twee sleeptrommels, die ieder met 650 meter 36 mm kabel omwonden zijn. Alledrie hebben een treksterkte van 50 ton en 75 ton brake holding power. Ook zijn er twee HS Marine dekkranen, een AK 20 LE1 model op de boeg (2.06 ton bij 7.28 meter) en op het achterdek een grotere AKC 185 HE4 versie (6.44 ton bij 17.07 meter).
Op woensdag 22 april werd de BARNEY met het Damen Shipyard Hardinxveld werfnummer 571709 gespot onderweg naar de Europoort voor haar technische proefvaart en de bollard pull test. De sleepboot werd gedoopt en overgedragen op donderdag 30 april. Haar afmetingen zijn: lengte 30.02 m, breedte 13.46 m en een holte midscheeps van 3.20 meter.