zaterdag, 16 mei 2015 09:55

FAIRPLAY IX opgeleverd

foto Henk Ros|De nieuwe FAIRPLAY IX samen met haar collega FAIRPLAY 27 op station in de Rotterdamse Merwehaven|De FAIRPLAY IX gereed bij de werf| foto Henk Ros|De nieuwe FAIRPLAY IX samen met haar collega FAIRPLAY 27 op station in de Rotterdamse Merwehaven|De FAIRPLAY IX gereed bij de werf|

Zondagmorgen 22 maart 2015 omstreeks 9.45 uur, arriveerde via het Beerkanaal, de nieuwbouw sleepboot FAIRPLAY IX voor de Tennesseehaven (Europoort). Zij werd verwelkomd door de FAIRPLAY-26.
Aan de in Hamburg gevestigde maatschappij Fairplay Towage werd door de Spaanse scheepsbouwer Astilleros Armon Navia Shipyards de eerste van een tweetal hybride tractor sleepboten opgeleverd. Deze laatste bijdrage aan de maatschappijvloot, de FAIRPLAY IX, is van hetzelfde ontwerp als een serie van veertien 'Cerro´ klasse tractor tugs met conventionele aandrijving, die geleverd is aan de Panama Canal Authority in 2013/14. De nieuwe sleepboot vaart onder Duitse vlag met thuishaven Hamburg en opereert momenteel in het Rotterdamse havengebied. Zij zal later dit jaar gezelschap krijgen van een tweede sleepboot. De FAIRPLAY IX werd gebouwd door Astilleros Armon Navia, Spanje, volgens DNV-GL voorschriften.
Haar afmetingen zijn: lengte over alles 29.67m, breedte over alles 13.5m, een maximum diepgang van 6.3 meter en een tonnenmaat van 494 brt.
De diesel en oliebunkercapaciteit is 123.28 m3, goed voor een onafgebroken vaart van 23 dagen.
Zij heeft IMO nummer 9725093 en MMSI registratie 211667760 met call Sign DJIU2.
De hoofdkrachtbron omvat twee MTU 164000M63L dieselmotoren, die gezamenlijk een vermogen leveren van 4,480 kW en een losstaand model 16V4000M23F van 1,460 kWe. Het totale vermogen beloopt daarom 2,240 kW x 2 plus de hybride aandrijving van 2 x 600 kWe afkomstig van PTI gearboxes en electromotoren met de respectabele prestatiecijfers van 90 ton bollard pull en een snelheid losvarend van 12.5 mijl. De hulpmotoren zijn twee Volvo D9+D16 engines. De voortstuwing vindt plaats met twee Schottel SRP 4000FP azimuth schroeven. De dekapparatuur omvat een Ibercisa MR-E/1.25/2/250/80M sleepwinch.
Fairplay Towage kent een lange beroemde geschiedenis die teruggaat tot 1905 toen zij werd gevestigd door de heer Richard Borchard. Binnen 10 jaar voer er al een vloot van 13 slepers, die hun werk deden in Hamburg, andere havens aan de Elbe rivier en langs de gehele Duitse kustlijn. De echtgenote en zoon van Borchard namen het bedrijf in 1930 over na zijn vroegtijdig overlijden en werden spoedig daarna mede-oprichters van de eerste Verenigde Sleepdienst in Hamburg. Achterin de 60-er jaren betraden zij de wereld van de zeesleepvaart en berging door het bestellen van de sleepboot FAIRPLAY IX, terwijl de havensleepdienst door de jaren heen werd uitgebreid met het openen van kantoren in Rotterdam, Antwerpen, Rostock, Szczecin Świnoujście, en Gdynia. Enige tijd was Fairplay aandeelhouder in de Belgische aanbieder van sleepdiensten URS te Antwerpen, een belang dat later werd ingewisseld voor aandelen in SMIT International NV. Alle Smit aandelen werden weer van de hand gedaan in 2008.
Het is gebruikelijk dat Fairplay haar nieuwe sleepboten weer de namen geeft van hun voorgangers en deze laatste FAIRPLAY IX is dan ook alweer de derde boot met die naam. De eerste, een havensleepboot gebouwd in 1910 werd gedurende de eerste wereldoorlog in beslag genomen door de Duitse Marine en nogmaals in WOII. Na 56 jaar trouwe dienst werd zij in 1966 gesloopt. De tweede FAIRPLAY IX, een zeesleper van 57 ton bollard pull die 90 dagen onafgebroken op volle zee kon blijven, werd opgeleverd in 1970.