donderdag, 02 april 2015 00:52

MULTRATUG 28 arriveert te Terneuzen

| |

Op 9 maart j.l. arriveerde de nieuwe MULTRATUG 28 in haar thuishaven Terneuzen. De sleepboot van het type ASD 2810 Hybrid is gebouwd bij Damen Shipyards Galaţi in Roemenië en maakt deel uit van de huidige vlootuitbreiding bij Multraship.
De ASD 2810 Hybrid van Damen is een nieuw ontwerp en is de tweede sleepboot van dit type die wordt gebouwd. De eerste was de BERNARDUS van Iskes IJmuiden, die medio vorig jaar werd opgeleverd. Het is een ontwerp dat met zijn zuinige brandstofverbruik en lage emissie inspeelt op de eisen van deze tijd. Dinu Berariu, project manager bij Damen Shipyards Galaţi, zegt over het nieuwe schip: "De hybride sleepboot is een zeer uniek concept. Het schip heeft een diesel-direct, diesel-elektrisch en accu-aangedreven voortstuwingssysteem. Deze hybride configuratie levert Multraship een brandstofbesparing van wel 30% op en een emissie-afname van 60%."

multratug 28.jpg ass discovery bayHiernaast: Een van de eerste assistenties van de MULTRATUG 28

\r\n

"Ons klantenbestand in zowel de havensleepdienst- als de offshore-sector blijft groeien" aldus Multraship directeur Leendert Muller. "De ASD 2810 Hybrid, met een verwachte trekkracht van 61 ton, is niet alleen perfect geschikt voor deze activiteiten maar is ook zodanig uitgerust dat het voor alle soorten calamiteitenbestrijding kan worden ingezet".
Multraship heeft daarnaast nog opdracht gegeven voor twee Damen ASD's 3212, die op dit moment worden gebouwd op de Damen-werf Song Cam in Vietnam. Deze schepen worden voor het einde van het tweede kwartaal van dit jaar opgeleverd.Multratug 28 te Valletta Malta onderweg van de werf in Roemenie naar Terneuzen De technische specificaties van de sleepboot volgen hieronder:

\r\n

De MULTRATUG 28 meet 295 brt. Haar afmetingen zijn: lengte 28,67m, breedte 10,43m, diepgang 4,80m en holte 4,60m. Zij is uitgerust met brandblusapparatuur.
Haar voortstuwingsinstallatie bestaat uit 2 Azimuth (360 graden horizontaal draaibare) schroeven in straalbuizen, diesel-electrisch aangedreven door 100 kWh batterijen, 2x diesel Tier, 2 MTU dieselmotoren type 16V4000M53, die gezamenlijk een vermogen voortbrengen van 4.935 apk (3.680 kW) bij 1.600 rpm, goed voor een snelheid losvarend van 13 mijl en een trekkracht van 57 ton bollard pull vooruitvarend en 53,5 ton achteruitvarend.
Zij is geregistreerd onder Nederlandse vlag in thuishaven Terneuzenmet IMO nummer 9668037 en MMSI 244830924.

(foto hierboven: De MULTRATUG 28 te Valletta, Malta tijdens haar reis van de werf te Roemenie naar Terneuzen)
(foto onder: een blik in de machinekamer van de ASD 2810 Hybrid, afbeelding uit de Damen product sheet)

\r\n

Bernardus machinekamer

\r\n

 

Media