woensdag, 11 maart 2015 15:59

Voormalige SMIT-LLOYD 116 verkocht voor de sloop

| |

Er is onlangs bericht verschenen in Vesseltracker dat de in Panama geregistreerde AHTS (Anchor Handling Tug Supply Vessel) GOLFO DE BENGALA aan een scheepssloper in Alang, India is verkocht. De GOLFO DE BENGALA is de voormalige SMIT-LLOYD 116 van Smit-Lloyd, Rotterdam. Ter nagedachtenis volgt hierna een stukje geschiedenis van het schip:

De SMIT-LLOYD 116 zou oorspronkelijk in Deest worden gebouwd maar deze werf ging echter failliet. De nieuwbouwinspecteur kreeg toen de opdracht om onmiddellijk naar de werf te gaan om de originele eigendomsbewijzen in handen te krijgen en op het Westplein af te geven. De missie slaagde en toen de inspecteur de papieren aan een verbaasde directeur overhandigde kwam de hamvraag in aanwezigheid van de inmiddels aanwezige advocaten: "Hebt u deze papieren legaal verkregen?". De inspecteur kon nog net zijn broek opvangen voor deze afzakte om daarna gewoon "Ja meneer", te zeggen.

De SMIT-LLOYD 116 behoorde tot de 100S klasse, een serie van 14 AHTS slepers, De SL 105 t/m 117 (om "psychologische" redenen m.u.v. de 113) en de in Houston gebouwde BIEHL TRADER en BIEHL TRAVELER. Zij werd tenslotte in 1976 als werfnummer 709 grotendeels gebouwd door scheepswerf "De Waal" te Zaltbommel. De tewaterlating vond plaats in maart van dat jaar. Zij is gedoopt door mw Smit-Wegman. Zij is daarna als werfnummer 727 afgebouwd op de Scheepswerf v/h H.H. Bodewes te Millingen aan de Rijn.

De SMIT-LLOYD 116 meet 1.356 brt bij 1.046 dwt. Haar afmetingen zijn: lengte 63,89 m, breedte 13.29 m en een holte van 5.10 meter.
Haar voortstuwing geschiedt door 2 verstelbare schroeven in fixed nozzles (straalbuizen), aangedreven door twee Stork-Werkspoor 6TM410 hoofdmotoren, die een gezamenlijk vermogen ontwikkelen van 7.500 apk, goed voor een trekkracht van 100 ton bollard pull en losvarend een snelheid van max. 15 mijl. Er is een boegschroef geinstalleerd van 310 pk.

smit-lloyd 116Op 17 mei 1976 werd de SMIT-LLOYD 116 door de werf aan eigenaar Smit-Lloyd BV te Rotterdam opgeleverd, die haar op 31 mei van dat jaar in dienst stelde.
Het schip werd geregistreerd te Rotterdam en kreeg IMO nummer 7422312. Haar roepsein werd PHQV.

In 1976 werkt de SMIT-LLOYD 116 voor diverse booreilanden achtereenvolgens vanuit de supplyhavens Aberdeen, Stavanger en Pembroke. Na Pembroke vindt de garantiedokking in Alblasserdam plaats.

In 1977 werkt de SMIT-LLOYD 116 eerst voor de Drillmaster vanuit Pembroke en daarna samen met de 105 voor de Penrod 71 vanuit Aberdeen, voor de opdrachtgevers BP Petroleum Development Ltd. te Londen, Amoco U.K. en Hamilton Brothers Oil & Gas.
Daarna heeft zij korte tijd in Holsteinborg in Groenland voor de Pelerin gewerkt. Halverwege 1977 gingen de SMIT-LLOYD 48, 106 en 116 aldaar op ijsbergenpatrouille. Het verplaatsen van deze objecten was nodig omdat deze naar het zuiden dreven en op hun pad booreilanden bedreigden. De 116 gaat in september weer op weg naar Aberdeen.
In november wordt er in Alblasserdam gedokt voor groot onderhoud waarna de SMIT-LLOYD 116 op 2 december eerst naar Baltimore en Galveston en vervolgens naar Trinidad vertrekt om te gaan werken voor Deminex. Hier worden de gezellen vervangen door locals.
Smit-Lloyd 116 laad een platform onderdeel in Batangas J KooijDe met roerproblemen kampende bulkcarrier TEL AVIV wordt onderweg geassisteerd. Het schip wordt veilig naar Norfolk gebracht. Dit levert 120.000 gulden op.

In 1978 wordt de supplyhaven Port of Spain (Haiti) en het rig is de Pat Rutherford. Dit duurt tot 5 mei.
Op 14 mei is er weer een meevaller, en wordt assistentie verleend bij de berging (Lloyd's Open Form) van het ms ANEMOS. De ANEMOS had een gebroken schroefas, ook de SMIT PIONEER was hierbij betrokken.
Op 21 september vertrekt de 116 uit Trinidad (afgelost door de SL 48) en gaat te Curacao enkele dagen in dok, waarna ze op 25 september via Singapore door naar Mabini (Filippijnen) vaart, waar ze samen gaat werken met de SL 19 en 12. Het rig is de Ron Tapmeyer en de charteraar Cities Service.

In 1979 is de SMIT-LLOYD 116 werkzaam vanuit Mabini, samen met de SMIT-LLOYD 12. De 19 is na september naar elders vertrokken.

In 1980 vaart de SMIT-LLOYD 116 nog steeds op Mabini, in september is de Ocean Prospector ook komen boren en wordt door de 116 regelmatig Palawan aangedaan om materiaal van de Coastel Scout te laden en water te halen. Aan het eind van het jaar komt ook de SL 118 op de locatie.
smit-lloyd 116bIn juni 1981 vertrekt zij uit Mabini en gaat via Singapore naar Mombassa waar ze eind juni aankomt. In oktober werkt ze samen met de SL 42 vanuit Colombo voor de Western Apollo 1.

Begin 1982 zijn de Western Apollo 1 en de SMIT-LLOYD 42 samen met de SMIT-LLOYD 116 weer in Mabini te vinden. Eind april komt de 116 in Oman aan en gaat vanuit Salalah voor de DF 95 werken.
Op 10 augustus vindt het vertrek uit Oman plaats en kreeg de SMIT-LLOYD 116 na een paar dagen het verzoek om bij de Gleichberg (Rostock) langs te gaan waar de SL 43 reeds aanwezig was. De Gleichberg was op zijn eerste reis op een rif in de Straat van Tiran (Golf van Aqaba) gelopen.
Na 5 dagen wrikken en scheren konden de SL 116 en 43 het schip los krijgen en kon de Gleichberg zijn reis vervolgen maar dan wel naar een scheepswerf.
Aankomst IJmuiden begin september. In november wordt de Borgland Dolphin bij Verolme opgehaald en naar de noordelijke Noordzee gebracht.
VB GOLFO DE BENGALAOp 24 december sleept de 116 het hefeiland SEAFOX en komt in een hevige storm terecht waarin de SEAFOX zware schade oploopt en de 47 personen tellende bemanning per helicopter van boord wordt gehaald. Vijf bergers van Smit Tak werden aan boord gezet en deze zagen kans om de SEAFOX weer waterdicht te krijgen en leeg te pompen waardoor het schip eerste kerstdag behouden IJmuiden binnengebracht kon worden.

In 1983 opereert de SMIT-LLOYD 116 in Aberdeen op de spotmarket. In juni gaat zij suppleren vanuit Peterhead op de Dixilynfield 96.
Op 27 augustus is zij van Moerdijk naar Nador (Marokko) vertrokken waar gewerkt werd voor de Neddrill 1. Eind november keert zij weer terug naar IJmuiden.

In de jaren 1984 en 1985 gaat zij voor een grote dokbeurt en modificaties naar Alblasserdam en daarna aan het werk voor Shell in Aberdeen.

In september 1986 ligt de SMIT-LLOYD 116 bij Hanno in de Rijnhaven en een maand later wordt ze voor korte tijd opgelegd in Sliedrecht.

Begin januari 1988 wordt de SMIT-LLOYD 116 weer in de vaart gebracht. Vanaf 20 mei gaat ze onder de Bahamese vlag varen.
In mei is de SMIT-LLOYD 116 in de Perzische Golf en blust ze samen met de SL Matsas 3 (ex SL 107) de brand op het vrachtschip Don Miguel.

GOLFO DE BENGALA2Gedurende de jaren 1990 en 1991 werkt de SMIT-LLOYD 116 vanuit Tandjung Berhala (Borneo).

In maart 1992 wordt de SMIT-LLOYD 116 in Singapore opgelegd. Dit duurt niet lang want in april gaat ze alweer aan het werk in Batam (Indonesie), haar collega aldaar is de SL 118.
De SMIT-LLOYD 116 sleept de door een brand in de machinekamer stuurloos geworden tanker YELLOW FIN naar de kust van Ceylon (Sri Lanka). Na het lossen van 120.000 ton olie werd de tanker vervolgens naar Singapore gesleept voor reparatie.

In 1993 gaat de SMIT-LLOYD 116 over naar Smit International Singapore te Singapore.

In 1994 wordt zij eigendom van Smit International BV. Operator en manager wordt Smit Singapore te Singapore. Haar vlag is die van de Bahama's.

In september 1995 wordt er gewerkt voor het rig Randolph Yost en de oliemaatschappij is Carigali. De werkhaven is Labuan, Maleisie.

GOLFO DE BENGALA3In 1996 wisselt de SMIT-LLOYD 116 opnieuw van eigenaar. De gehele Smit-Lloyd vloot wordt overgedaan aan Seacor-Smit Inc., Morgan City, Louisiana, Verenigde Staten.

In 1998 wordt Seacor Holdings (USA) haar nieuwe eigenaar. Operator en manager wordt Seacor Marine Asia, Singapore.
In augustus wordt de operator de Boluda Group, Valencia (Spanje), en de eigenaar Boluda International, Valencia. In september wordt zij herdoopt in VB GOLFO DE BENGALA en onder Spaanse vlag geregistreerd. Haar thuishaven wordt Santa Cruz de Tenerife.

In 1999 wordt de Boluda Group (Spanje) eigenaar van de VB GOLFO DE BENGALA.

In 2005 komt zij onder Panamese vlag en wordt haar thuishaven Panama.

GOLFO DE BENGALAIn 2011 wordt Boluda International (Spanje) eigenaar van de VB GOLFO DE BENGALA. Haar thuishaven blijft Panama en haar roepnaam wordt HO4251.
In datzelfde jaar wordt zij verkocht aan Star Matrix Ltd. in Hong Kong, p/a Prima Group, Hong Kong.

In 2012 wordt haar eigenaar Star Matrix Ltd, Mumbai, India en haar manager Prayati Shipping Pvt Ltd., Mumbai. Zij blijft geregistreerd onder Panamese vlag bij het American Bureau of Shipping en wordt herdoopt in GOLFO DE BENGALA.

In 2015 werd zij aan een breaker in Alang (India) verkocht om uiteindelijk aldaar te worden gesloopt.

(bron: De Smit-Lloyd Story (Nico Ouwehand); www.smit-lloyd.com)