woensdag, 03 december 2014 14:23

Nieuwbouwcontract hybride sleepboot voor BMS

| |

Begin november heeft Scheepswerf Gebr. Kooiman b.v. met Koedood b.v. een contract getekend voor de in- en afbouw van een 23.5 meter lange hybride sleepboot " SIL-JESKE-B" met een trekkracht van 26 ton. De eindgebruiker van deze sleepboot is BMS Seatowage BV. (Bouwman) te Zierikzee. Zowel de voortstuwingsmotoren en generatorsets als de elektromotoren / generatoren worden door Koedood toegeleverd.

\r\n

Een dergelijke hybride sleepboot is naast de gebruikelijke dieselmotoren voor de voortstuwing tevens uitgerust met elektromotoren, die de schroeven aan kunnen drijven. Deze elektromotoren worden gevoed door middel van twee dieselgeneratoren. Tijdens normaal vaarbedrijf, kunnen de elektromotoren tevens functioneren als asgenerator, waardoor het volledige boordnet gevoed kan worden zonder de gebruikelijke separate dieselgenerator set behoeven te starten.
De elektrische aandrijving stelt het schip tevens in staat om bij geringe snelheid en stand-by werkzaamheden met een of twee dieselgeneratorsets te werken, zonder gebruik van de hoofdmotoren. Dit is niet alleen economisch aantrekkelijk, maar ook milieutechnisch een aanzienlijke verbetering. Tevens is met deze aandrijving het schip in staat veel nauwkeuriger te manoeuvreren, dan met directe voortstuwing door de conventionele diesel het geval is. Hierdoor kan men efficiënter opereren en is de kans op schade geringer.

\r\n

De opdrachtgever heeft Kooiman gevraagd om naast de volledige afbouw ,het reeds bestaande casco aan te passen aan de specifieke wensen van de eindgebruiker. Hiermee wordt een eindproduct gerealiseerd dat volledig klantspecifiek is toegesneden en behoort tot de meest vooruitstrevende schepen in deze klasse.

\r\n

(bron: Kooiman Groep)