zondag, 23 november 2014 19:33

DOGGERSBANK gezonken in St. Lucia

| |

De DOGGERSBANK is gezonken in de haven van Castries. De "St Lucia Air and Sea Ports Authority" (SLASPA) zegt dat het vaartuig een sleepboot is die aldaar werd gebruikt voor assistentie van grotere schepen die de haven aandoen. Volgens ooggetuigen is het schip is eigendom van Cecil Isaac. Er was naar alle waarschijnlijkheid niemand aan boord ten tijde van het ongeval. Het is niet duidelijk wat de oorzaak is waardoor het schip is gezonken. De SLASPA Marketing Officer Fayola Ferdinand zegt dat een onderzoek aanstaande is. De eigenaar van de sleepboot verscheen kort na het zinken op het toneel. De voorzitter van de "Craft and Dry goods Vendors Association", Peter Isaac, zag het gebeuren dat het schip ten onder ging in de haven. Hij deelde mee dat er geen pogingen zijn gedaan het schip te redden. SLASPA laat weten dat de sleepboot al verscheidene jaren niet meer operationeel is, en daarom zal het zinken geen effect hebben op hun activiteiten.
De sleepboot DOGGERSBANK werd in 1964 gebouwd door Scheepswerven v/h H.H. Bodewes BV, Millingen aan de Rijn, Nederland, als werfnummer 628 voor de Nieuwe Rotterdamse Sleepdienst NV, Rotterdam, voor operaties in de Europoort. doggersbank gezonkenIn 1986 werd zij overgedaan aan Smit Spido BV, Rotterdam. In datzelfde jaar werd zij door de SMIT NEDERLAND van Rotterdam naar Balboa gesleept als reserve/stand-by sleepboot. In 1987 werd zij overgenomen door  Smit International Harbour Towage (Panama) Inc., Panama, hierna ging zij naar Freeport, en toen weer naar Willemstad, Curacao. In 1989 werd de DOGGERSBANK verkocht aan Tugs Ltd (Mr. Buff), te Castries, St.Lucia en herdoopt in St. Lucia. In 2012 werd zij opgemerkt terwijl zij opgelegd lag met defecte motoren. Later werd ze weer terug hernoemd in DOGGERSBANK. Haar afmetingen zijn: lengte 26.35 m, breedte 7.56 m en holte 4.12 m. De Voith-Schneider sleepboot heeft twee Stork Ricardo RHO218K hoofdmotoren met een totaal vermogen van 897 kW., goed voor een snelheid van 12.5 mijl en een bollard pull van 14 ton.