donderdag, 25 september 2014 19:24

KOTUG support voor Shell's Prelude operatie

KT Maritime AustraliaMedio september 2014 heeft de zgn. 'Steel Cutting Ceremony' plaatsgevonden met betrekking tot de eerste van drie lokale supportsleepboten, die in opdracht van het in Perth gevestigde KT Maritime Services Australia Pty Ltd ter assistentie rond Shell's Prelude FLNG project zullen worden gebouwd. De Steel Cutting Ceremony is een bekende traditie in de scheepsbouwindustrie, vergelijkbaar met de "eerste steen", en vormt het startsein tot de bouw. De ceremonie vond plaats op de Singaporese scheepswerf van partnerbedrijf ASL Shipyard Pte Ltd.

De kiel van de Prelude is gelegd op 8 mei 2013 op de Zuidkoreaanse Samsung werf. De tankerinstallatie is met een waterverplaatsing van 600.000 ton, een lengte van 488 meter en een breedte van 74 meter het allergrootste drijvende object dat ooit is gebouwd. Het is de eerste FLNG tanker ter wereld, waarop gas uit diverse putten vloeibaar wordt gemaakt bij min 162 graden celcius, waarbij het volume 600 maal zo klein wordt. Vervolgens wordt het gas in het vaartuig opgeslagen.

\r\n

Mark Thomas, de directeur van KT Maritime Services Australie, zei dat dit belangrijke contract omvattende het ontwerp, de bouw en de operationele activiteiten van de drie 42 meter lange ISV sleepboten ("infield support vessels")  met een bollard pull van 100 ton bestemd voor de Prelude locatie 475 km noord-noordwest van Broome in Australie een grote mijlpaal voor het bedrijf vormt. "We zijn er trots op dat we in samenwerking met Shell 's werelds eerste dedicated sleepboten kunnen leveren, die speciaal ontworpen zijn voor de ondersteuning van de operaties rond een Floating Liquefied Natural Gas (FLNG) installatie. De gelegenheid om zulke innovatieve schepen te kunnen inzetten is iets waarover de directie van KT Maritime buitengewoon verguld mee is", zie de heer Thomas.

\r\n

De kiel van de Prelude is gelegd op 8 mei 2013 op de Zuidkoreaanse Samsung werf. De tankerinstallatie is met een waterverplaatsing van 600.000 ton, een lengte van 488 meter en een breedte van 74 meter het allergrootste drijvende object dat ooit is gebouwd. Het is de eerste FLNG tanker ter wereld, waarop gas uit diverse putten vloeibaar wordt gemaakt bij min 162 graden celcius, waarbij het volume 600 maal zo klein wordt. Vervolgens wordt het gas in het vaartuig opgeslagen.

"Gedurende de afgelopen zes maanden hadden de projectteams van Shell en KT Maritime de taak 's werelds eerste ontwerp van deze ISV's te optimaliseren. Nu dit proces met succes is afgesloten, willen we met veel geestdrift beginnen aan de bouwfase van het project. "Binnen KT Maritime, een joint venture samenwerking van KOTUG International B.V en Teekay Shipping Australia Pty Ltd, hebben we de expertise van beide ondernemingen in sleepvaart en offshore facility management gecombineerd om deze hooggespecialiseerde sleepboten te kunnen ontwerpen. De ISV's zullen als taak krijgen het verlenen van assistentie bij het verschepen van Prelude's LNG, LPG en condensaat met tankers. Ook zullen zij als calamiteitenbestrijdingsvaartuigen integraal deel uitmaken van eventuele noodhulp- en evacuatieoperaties van de gehele faciliteit.

prelude-3Dit gezamenlijke partnerschap was opgezet in 2012, volgens de visie op het combineren van de technische innovatie en expertise van KOTUG, met Teekay's ervaring als marine operator in Australië", zei de heer Thomas. "Dit contract is de realisatie van deze visie, die fantastische mogelijkheden schept voor onze nieuwe Australische business, KT Maritime, om een aandeel te verwerven in de Australische sleepvaartmarkt. We voorzien nu dat we werkgelegenheid voor meer dan 80 werknemers in Australië en in de Broome gemeenschap kunnen scheppen. KT Maritime treft tevens voorbereidingen voor het opzetten van interne opleidingen in samenwerking met het bedrijf Aboriginal Marine Services, dat is gevestigd in Perth. "Wij zijn van plan deze business verder uit te bouwen en te komen tot het creeeren van mogelijkheden om ook met andere Australische bedrijven te gaan samenwerken. In feite hebben we al afspraken gemaakt met een aantal lokale ondernemingen om met ons samen te werken gedurende de bouwfase en de operationele fase van het Prelude project.

"Met het leveren van deze sleepboten richt KT Maritime haar focus op het zetten van een wereldstandaard. Daarom werken wij ook nu weer samen met ASL Shipyards, welk bedrijf in het verleden al meer dan 20 schepen heeft gebouwd voor moederbedrijf KOTUG. "De drie  ISV's zullen worden aangedreven door de door KOTUG ontwikkelde revolutionaire Rotortug® technologie, bestaande uit drie onafhankelijk van elkaar werkende azimuth voortstuwingseenheden, waarmee een sterk verbeterde scheepsveiligheid, kracht, doelmatigheid en snelwendbaarheid bereikt worden.KT Maritime Australia2

KOTUG is een snelgroeiende sleepvaartrederij, die haar vernieuwende activiteiten in havens en rond terminals in Europa steeds verder uitbreidt (Londen, Rotterdam, Hamburg, Bremerhaven en Wilhelmshaven), maar ook al aanwezig is in West-Afrika, Brunei en Australië. KOTUG heeft meerdere kantoren in Europa, Australië en Brazilië. Met een vloot van meer dan 50 sleepboten opereert KOTUG in een verscheidenheid van markten, te weten sleepwerk in havens en op zee, berging en in de offshore en baggersector.

KOTUG werkt met een continu R&D programma. Een belangrijk resultaat hiervan is het Rotor®Tug concept, dat gebaseerd is op een systeem van drie voortstuwingseenheden, waarmee een grote wendbaarheid wordt gerealiseerd. In dat kader kwam KOTUG onlangs ook met haar E-KOTUG, de RT ADRIAAN, de eerste zgn. hybride Rotor®Tug.

\r\n

KT Maritime Services Australia Pty Ltd, een zeesleepvaartonderneming, was opgericht in juli 2012, en is een joint venture van rederij KOTUG International B.V. and scheepsmanagementonderneming Teekay Shipping Australia Pty Ltd. KT Maritime is opgericht met het oog op het aanbieden van gespecialiseerde zeesleepactiviteiten ten behoeve van de Australische energie- en energiewinningssectoren.

(Bron: DAILY COLLECTION OF MARITIME PRESS CLIPPINGS 2014 – 268)