donderdag, 14 september 2023 01:07

Furieade Maassluis 7 oktober 2023

Elk jaar, in het eerste weekend van oktober staat Maassluis in het teken van dit unieke nautische festijn, de Furieade. De belangrijkste dag dit jaar 2023 (42ste Furieade) is zaterdag 7 oktober, met een grote markt/braderie en de aanwezigheid van alle schepen, maar ook in de dagen daarvoor en op de zondag erna zijn activiteiten gepland. Voor een indruk van de vele festiviteiten op de Furieade kunt u terecht op de website http://furieade.nl/. Voor informatie over Maassluis raadplege men www.ervaarmaassluis.nl.  Ook het Nationaal Sleepvaart Museum is dan te bezoeken, waarnaast dit instituut tevens op de braderie op zaterdag met een uitgebreide kraam vertegenwoordigd is met veel nautische boeken en artikelen in de verkoop.

Furieade westlandersDe Furieade in Maassluis is een jaarlijks terugkerend evenement waar historische schepen, shantykoren en de roemrijke maritieme geschiedenis van Maassluis in het zonnetje worden gezet. In de binnen- en buitenhaven van Maassluis en de Nieuwe Waterweg kunt u prachtige oude zeilschepen, sleepboten en andere museale schepen bekijken. Het bekendste schip is de stooomsleepboot Furie. Deze boot werd bekend in de jaren '80 omdat ze in de populaire tv serie Hollands Glorie te bewonderen was. Nu kunt u genieten van deze boot en vele anderen op de Furieade (zie ook Furie.nl).

De volgende schepen zullen naar verwachting deelnemen: Adriaan (sleepboot Kotug), Adriana Wilhelmina, Anna (kotter), Assistent (binnenvaartsleepboot), Balder (zeillogger), Bruinvisch (bergingsvaartuig), Bugsier 5 (ex havensleepboot), De Gouden Leeuwin (trekschuit),  Furie (ex zeesleper), Gouwe (sleepboot), George Stephenson (stoomschip), Hercules (stoomhavensleepboot), Hermina (ex waterboot), Hudson (ex zeesleper), Jacoba 11 (sleepboot), Jansje (beurtvaarder), Johanna Louise (reddingboot), Joop (sleepboot), Joset (sleepboot), Koerier (amsterdammer), KRVE 68 (crew tender), Maassluis (motorhavensleepboot), Piet Hein (ex jacht koningshuis), Saeftinghe (ex politievaartuig), Samenwerking (luxe motor), Spes (binnenvaartsleepboot), Steenbank (ex Europoortsleepboot), Tonijn (bergingsvaartuig), Wilhelmina (Katwijker motor), Zeeland (salonschip), ca. 10 jachten, westlanders, een duikvaartuig van de Marine en een Deense kotter.
Omdat dit programma tot aan de aanvang nog wijzigt, kan het zijn dat sommige schepen niet komen, maar ook dat niet geplande vaartuigen alsnog verschijnen. furieade3Een aantal schepen kan worden bezichtigd. Ook zijn rondvaarten mogelijk.

Het evenement is vernoemd naar de zeesleepboot FURIE, die ruim 100 jaar geleden bij Scheepswerven v.h. Gebr. G & H. Bodewes in Groningen te water werd gelaten. Tot 1976 deed zij dienst in Zweedse wateren. In dat jaar werd de Furie door de AVRO aangekocht om te fungeren als decor in de tv serie “Hollands Glorie” naar het gelijknamige boek van Jan de Hartog. Na afloop van die opnamen haalden in 1978 een aantal vrijwilligers De Furie naar Maassluis en werd begonnen met de restauratie.In het eerste weekend van oktober 1980 stelde de acteur Hugo Metsers, die in de tv-serie de rol speelde van de hoofdpersoon Jan Wandelaar, de Furie officieel in dienst. De Stichting Hollands Glorie, nu nog steeds de eigenaresse van de Furie, organiseerde rond die ingebruikname een maritiem festijn. De manifestatie kreeg de naam Furieade. Om, na het succes in 1980, het festijn jaarlijks te kunnen laten terugkeren richtte een aantal andere vrijwilligers de Stichting Maassluis Maritiem op. Nog steeds wordt in het eerste weekend van oktober de Furieade georganiseerd en vormt de Furie het middelpunt van dit maritieme feest in Maassluis.

De festiviteiten van de Furieade zijn dit jaar uitgebreid met avondvullende programma’s op zowel vrijdag- als zaterdagavond. Fantastische optredens van diverse lokale artiesten en nog veel meer, het wordt een groot feest! Het Schanseiland, het gebied tussen de Groote Kerk en de Noordgeer, is op deze avonden het feestterrein van de Furieade. Ook zijn er meerdere programma onderdelen vanaf 4 oktober. En, als u tijdens de Furieade toch naar Maassluis komt, bezoek dan ook de nieuwe Monstersche Sluis en het Museum Maassluis, beide goed voor een verdieping van het maritiem beleven van onze Stad aan de Waterweg.

Bijzonder is dat u Maassluis tegenwoordig ook met uw eigen schip kunt bezoeken. Hiervoor staat het gehele jaar een splinternieuwe jachthaven ter beschikking. Deze biedt plaats aan 19 zeil- en motorjachten tot circa 15 meter lengte met een breedte van maximaal 4½ meter (tel. 010-5912852). Ook voor de camper zijn voljaarlijks een aantal plaatsen ingericht langs de Nieuwe Waterweg.

furieade4