zondag, 15 oktober 2017 12:48

Donateursdag 3 december 2017

||| |||

De jongste donateursdag van het Nationaal Sleepvaart Museum was bepaald op zondag 3 december 2017. Zoals gebruikelijk worden onze weldoeners dan in staat gesteld als eersten de nieuwe wisseltentoonstelling te bezoeken. Ditmaal droeg de expositie de naam "Van Jagen naar Onbemand" en gaat over de ontwikkeling van de sleepvaart door de jaren heen en een blik in de toekomst. Van jagen naar onbemand, de evolutie van de sleepvaart: De oorsprong van het slepen ligt omstreeks het jaar 600. De Chinese keizer Yang liet zijn zes luxe drakenschepen voorttrekken door honderden jonge mannen en meisjes, gekleed in zijde. Dit wordt zo sprookjesachtig beschreven, dat men zou denken dat het een genoegen was om deze schepen te  trekken. Wij weten wel beter.
Werken in de sleepvaart is tot en met het heden zwaar werk en lange tijd was het een hard bestaan.  De dagen dat er menskracht nodig was om schepen voort te slepen liggen echter ver achter ons.  In deze wisseltentoonstelling laten we de ontwikkeling in de techniek van het slepen zien maar ook hoe er aan boord gewerkt en geleefd werd en hoe de technologie dit heeft beïnvloed. We eindigen met een vooruitblik naar de toekomst: onbemand slepen.