woensdag, 27 april 2016 15:23

Nieuw model in het museum: ContainerTug 600S

| |

Het Nationaal Sleepvaart Museum is weer een mooi scheepsmodel rijker. De JEANNET is het prototype van de ContainerTug 600S.

BEN3D b.v. Naval Architecture (designer) en OSO Shipbuilding Werkendam presenteren de nieuwe kleine standaard duw/sleepboot: de ContainerTug 600S, de sleepboot die kan worden vervoerd als een 20 voet container (1 TEU). Dit betekent optimale flexibele inzet waar dan ook ter wereld.

Deze robuuste sleepboot met een enkele vaste schroef werd ontworpen en gebouwd in Nederland. De 1.200 kg bollard pull, haar royale dekruimte en de uitstekende manoeuvreerbaarheid maken van de Containertug een allround sleep- en duwboot, maar ook een prima supportschip, dat overal volgt, waar werk is te doen.

Het schip is niet gebonden aan slechts een werkgebied. Haar containerafmetingen en geintegreerde hoekbevestigingen maken haar op dezelfde wijze vervoerbaar als betreft het een normale 20 voet container: over de weg, met de trein of op een schip. Dit zorgt voor een ruime commerciele inzetbaarheid.

containertug3Standaard is een Volvo Penta commonrail D5A-TA dieselmotor ingebouwd met een vermogen van 89 kW bij 1.900 rpm., die gekoppeld is aan een 28 inch (711 mm) vaste schroef. Hiermee wordt een snelheid vrijvarend behaald van 6 mijl en een trekkracht van 1,2 ton bollard pull. De grote roeruitslag zorgt onder alle omstandigheden voor een goede bestuurbaarheid. Daarbij opgeteld de vorm van de romp en de hydraulische besturing, biedt het schip een comfortabele vaart en goede beheersbaarheid.

Het halfopen stuurhuis biedt een goede bescherming tegen de weersomstandigheden en goed zicht op alle werkzaamheden. Zij is gemakkelijk door de bemanning te bedienen en heeft goede vaareigenschappen, alles wat nodig is voor een goede sleepboot. De compacte afmetingen en geringe diepgang The compact size and shallow draft zorgen voor een ruime transportmogelijkheid op een vrachtwagen, waardoor de boot snel operationeel is op zelfs de meest afgelegen locaties.
Het schip kan worden geleverd met een Bureau Veritas of Lloyd's classificatie.

Alvorens op transport te worden gezet, kan het aluminium dakgedeelte van het stuurhuis eenvoudig worden verwijderd en opgeslagen op het achterdek van de Containertug.
Ook is dezelfde sleepboot met 2 schroeven leverbaar: de ContainerTug 600D.

containertug2Specificaties:

Model Container Tug 6.00S
LOA (m) 6.06
BOA (m) 2.44
Draft (m) 1.05
Depth (m) 2.59 (in transport)
Hull material Steel grade A
Displacement (kg) 7.500
Propulsion Diesel engine with fixed pitch propeller
Speed max (kn) 6
Fuel tank (l) 800
Layout Open plan, removable wheel house
Crew (pax) 2

\r\n

Het model van de containertug bestaat uit 2 Containertugs, een vaarklaar en de ander opgeslagen als container, en werd gebouwd door de heer P. van Roon te Zwijndrecht, verbonden aan het Nationaal Sleepvaart Museum te Maassluis, en werd aan het museum geschonken door de heer J. Oonincx van Oonincx Scheepsonderhoud te Werkendam.
bron: BEN3D b.v. Naval Architecture and OSO Shipbuilding Werkendam en The Tugslist / Piet van Damme
Containertug    JMdK   25 04 2016   DSC00062 2