vrijdag, 05 februari 2016 15:17

ETV contract Dutch Coast Guard naar Multraship

De GUARDIAN in Multraship kleuren (foto Richard Wisse)| De GUARDIAN in Multraship kleuren (foto Richard Wisse)|

De Rijksrederij heeft inmiddels de voorbereidingen voor de Europese aanbesteding Noodsleephulp afgerond. Hiermee voorziet de Rijksrederij ook na januari 2014 in een ETV (Emergency Towing Vessel), waarmee de Kustwacht het gehele jaar 24 uur per dag noodsleephulp en maritieme assistentie kan verlenen.
Rijkswaterstaat/Rijksrederij sloot per 16 januari 2016 een nieuw langlopend contract af, waarin de inzet van het schip met bemanning ten behoeve van de Noodsleephulp op de Noordzee is geregeld (ETV Dienst).
Multraship heeft de calamiteitendienst op de Noordzee overgenomen van sleepbedrijf Svitzer uit IJmuiden. Dit is voor een periode van tien jaar, met een optie voor verlenging van twee keer één jaar. De GUARDIAN blijft vanuit Den Helder opereren.
De IEVOLI AMARANTH heeft ondertussen onder haar nieuwe naam GUARDIAN op de Damen-scheepswerf in Vlissingen-Oost een onderhoudsbeurt ondergaan en werd in de Multraship-kleuren geschilderd. Gedurende haar verblijf op de werf van enkele weken werden de ETV taken van de Kustwacht waargenomen door de PRESIDENT HUBERT van BosKalis.

\r\n

Foto: De IEVOLI BLACK (foto Marcel en Ruud Coster)

\r\n

ievoli blackZeesleepboot/hulpverleningsvaartuig IEVOLI AMARANTH werd in 2013 als werfnummer H65 gebouwd door de "Selah Makina Sanayi ve Ticaret AS Shipyard" (Selah Gemi Tershanesi Inc.) te Tuzla (Turkije). De kiellegging vond plaats op 28 juni 2011. Zij is een schip van het type Anchor handling/Tug/Supply (AHTS).

\r\n

Zij meet 1.450 DWT bij 2.721 BRT en 325 NRT. Haar afmetingen zijn: lengte 65,72m (60,50m), breedte 15,50m en diepgang 6,00 meter. Zij is tevens uitgerust als brand- hulpverlenings- en vervuilingbestrijdingsvaartuig.

\r\n

Haar voortstuwingssysteem bestaat uit twee verstelbare schroeven in straalbuizen, aangedreven door twee 4-takt 8-cylinder Caterpillar-MAK dieselmotoren, type 8M32C (nr.39082 +39083), die gezamenlijk een vermogen ontwikkelen van 10.876 apk (8.000 kW) bij 600 rpm., goed voor een snelheid vrijvarend van 16 mijl en een trekkracht van 134 ton bollard pull. Ook beschikt zij over 2 boegschroeven van 600 kW vermogen ieder, en een hekschroef, eveneens van 600 kW.

\r\n

president-hubertFoto: De PRESIDENT HUBERT

\r\n

Op 18 januari 2013 werd de IEVOLI AMARANTH door de werf opgeleverd aan de opdrachtgever "Marnavi Spa Transporti Marittimi" te Napels (Italie) met registratie IMO 9637363, ABS 13250427 en RI 89152.

\r\n

Op 5 februari 2013 werd zij eigendom van Marnavi Holland B.V. te IJmuiden en kwam in beheer bij "Svitzer B.V." te IJmuiden. Haar ON nummer werd 55477 en het IVR/EUR nummer 2723509. Zij kwam onder Nederlandse vlag met haven van registratie IJmuiden met brandmerk 23509 Z 2013. Haar roepnaam werd PCSY met MMSI licentie 246911000.

\r\n

Op 8 maart 2013 werd het schip in charter overgedragen aan de Dutch Coast Guard, onder beheervoering van "Svitzer Salvage BV" te IJmuiden.

\r\n

Op 16 januari 2016 werd zij door eigenaar Marnavi SpA Transporte Marittime te Napels (Italie) in beheer gegeven aan Multraship B.V. te Terneuzen. Haar naam wijzigde in GUARDIAN. Zij wordt nog steeds als noodhulpschip ingezet door de Kustwacht.

\r\n

bron: The Tugslist / Piet van Damme

\r\n

pic. S&D 182 p.130 +Lekko Int.200 p.62-63

\r\n

Ievoli Amaranth - 207 kleinFoto: De IEVOLI AMARANTH

\r\n

In de eerste helft van februari 2013 werd de laatste hand gelegd aan de nieuwbouw van de noodhulpsleepboot IEVOLI AMARANTH, die de vorige kustwachtboot IEVOLI BLACK moest gaan vervangen. De Rijksrederij had tot januari 2014 een contract met de aannemer Svitzer voor een noodsleepvaartuig. Op initiatief van Svitzer werd dit schip voor de resterende contractperiode vervangen door de IEVOLI AMARANTH. De IEVOLI AMARANTH werd begin maart in IJmuiden verwacht. De Kustwacht nam daar het nieuwe schip over, waarna het werd ingezet als ETV (Emergency Towing Vessel) op de Noordzee. De IEVOLI AMARANTH is uitgerust om als bevoorradings-, bergings- en blusvaartuig te kunnen worden ingezet.

\r\n

De IEVOLI AMARANTH werd gebouwd bij de Selah Scheepswerf in Tuzla vlak bij Istanbul. Het schip is meer geschikt voor het slepen van averijschepen en aanverwant werk dan de IEVOLI BLACK. Deze was op haar beurt weer de opvolger van de bekende zeesleper WAKER. Het scheepsontwerp van de laatste was vooral gericht op het bevoorraden op zee, de zogenoemde 'supply'-functie. Het was te zien aan het scheepsuiterlijk, gekarakteriseerd door het extreem lange werk-/lading-dek. Dit ging ondermeer ten koste van de noodsleepfunctie en de beschikbare ruimte voor de accommodatie. Deze nadelen waren op de IEVOLI AMARANTH opgeheven.

\r\n

waker 2-joFoto: De WAKER

\r\n

Zo was het ontwerp van de IEVOLI AMARANTH meer geschikt voor de optimale uitvoering van de ETV-taken dan z'n voorganger. Het was 365 dagen per jaar 24 uur per dag op 15 minuten afroep beschikbaar. Het schip, door het Ministerie van Infra & Milieu gehuurd van het sleep- en bergingsbedrijf SVITZER, had als thuisbasis Den Helder en vertrok in geval van verslechterende weersomstandigheden (windkracht > 5 Bft) preventief naar zee om daar positie te kiezen nabij de scheepvaartroutes boven de Waddeneilanden.

\r\n

Naast de inzet als sleepvaartuig kan het schip ook worden ingezet als platform bij Search And Rescue (SAR) operaties.

\r\n

De Emergency Towing Vessel IEVOLI AMARANTH wordt gecharterd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu van Svitzer Salvage. De IEVOLI AMARANTH wordt door de Nederlandse Kustwacht ingezet ter voorkoming en bestrijding van ongevallen en calamiteiten in de Nederlandse kustwateren. Dit schip is geen eigendom van de Rijksrederij, maar deze beheerde wel het contract tussen het ministerie van Infrastructuur en Milieu en Svitzer Salvage.

\r\n

Het schip is uitgerust voor de volgende taken:

\r\n

- Brandbestrijding
- Man-over-boord acties
- Stand by taken
- Bevoorradings- en reddingsschip
- Anker behandeling
- Slepen
- Onderzoeksactiviteiten

\r\n

Ze was op bij de valreep aangegeven tijden toegankelijk voor het publiek.