zondag, 08 november 2015 11:07

Multraship bestelt twee Carrousel RAVE Tugs bij Damen

| |

Het sleepvaart- en bergingsbedrijf Multraship heeft bij Damen Shipyards Group twee innovatieve Carrousel RAVE Tugs (CRTs) besteld. RAVE staat voor Robert Allan Voith Escort. De sleepdraad wordt hierbij vastgemaakt aan een ring die rond de accommodatie kan draaien. Hierdoor is de sleepboot extreem goed te manoeuvreren tijdens het slepen, zonder dat speciale en dus dure voorstuwingssystemen benodigd zijn. De opdracht is geplaatst door Novatug BV, een 100% Multraship-dochter. Deze nieuwe slepers rekenen af met het risico van kapseizen tijdens een sleepklus, een primeur. Multraship bestelde tevens een ASD-sleper. De contracten werden op 4 november op de Europort beurs in Rotterdam getekend (zie foto geheel beneden).

\r\n

Behalve meer veiligheid, bieden de grensverleggende Carrousel Rave Tugs (CRTs) sleepvaartbedrijven ook meer kracht, operationele vrijheid en technische duurzaamheid. De bouw van de twee CRTs begint meteen onder een contract tussen Novatug en Van der Velden Barkemeyer GmbH, een dochterbedrijf van Damen Shipyards Group. De casco's worden gebouwd door scheepswerf Theodor Buschmann GmbH in Hamburg, terwijl Damen Maaskant Shipyards in Stellendam de verdere op- en afbouw zal verzorgen. De twee zusterschepen staan gepland voor oplevering in het eerste kwartaal van 2017, onder classificatie van Bureau Veritas.

\r\n

Carrousel-Rave-Tug-artist-impression1-1024x683 novotug multrashipKerngegevens
Het RAVE ontwerp is grotendeels ontwikkeld door ontwerpbureau Robert Allan Ltd, in samenwerking met Voith GmbH. De twee CRTs hebben een lengte over alles van 32 m en een trekkracht van minimaal 70 ton. De voortstuwing komt van twee ABC hoofdmotoren van elk 2,650 kW op 1.000 toeren, die twee Voith straalbuizen aandrijven. De snelheid bedraagt dan 14,1 mijl.

\r\n

De lage operationele kosten van de Carrousel sleper, zijn hoge handelingssnelheid én zijn grotere controle over de sleep bieden grote voordelen ten opzichte van conventionele slepers. Bijvoorbeeld via verruiming of zelfs het elimineren van de beperkende getijde- en/of weervensters waarmee veel havens te maken hebben. Novatug gaat de Carrousel Rave tugs exploiteren op basis van langlopende bareboat charters, in wezen een financiële of operationele leasevorm die al zeer ingeburgerd is in andere kapitaalsintensieve sectoren, zoals de luchtvaart.

\r\n

rave tug carrouselVeilig werken
"Omdat veiligheid bij ons altijd bovenaan staat, hebben we het ontwerp volledig omarmd en hebben we meteen besloten om de Novatug CRT ook te realiseren", aldus Leendert Muller, managing director van Multraship. "Dit nieuwe sleepbootontwerp is het eerste dat afrekent met wat altijd het grootste gevaar is geweest: het risico van kapseizen tijdens het sleepwerk. Daar komen de enorme voordelen op gebied van efficiency en flexibiliteit nog bij."

\r\n

"De betrokkenheid van Theodor Buschmann en Maaskant maakt het Novatug 'dream team' compleet", vervolgt Muller. "Dit ontwerpteam heeft in de loop der jaren al veel profijt gehad van de inbreng van partners als Voith, Robert Allan, ABC en de Luyt Group. De nauwe samenwerking en de inbreng van ieders ervaring en expertise heeft een ontwerp opgeleverd dat is bekroond met de Dutch Maritime Innovation Award."

\r\n

Multratug 12 carrousel j vd laanHet Carrousel-sleepsysteem

\r\n

Sedert november 2002 vaart Multraship al met het carrousel-systeem, en wel met de sleepboot MULTRATUG 12.

\r\n

Het Carrousel sleepsysteem is even simpel als effectief. Het bestaat uit een relatief eenvoudige staalconstructie rond de opbouw van de sleepboot. De trekkracht van de sleper wordt uitgeoefend op deze vrij-draaiende ring. Dit in tegenstelling tot het vaste punt bij conventionele sleepboten, namelijk de trommellier of towing pin (meestal achterop), zoals dit al sinds het begin van de sleepvaart wordt gedaan.

\r\n

Sleepboten met zo'n Carrousel-systeem kunnen ten opzichte van het sleepobject vrijelijk om hun as draaien zonder de lijn te moeten laten vieren. Wanneer de sleeplijn strak staat, verplaatst het verschuivende sleeppunt ook het middelpunt van de kracht ten opzichte van het zwaartepunt van de sleper. Daarbij kan de romp van de sleper worden ingezet om te remmen of anderszins kracht te zetten, gebruikmakend van de zijdelingse weerstand van de romp in het water.

\r\n

De sleper wordt zo een soort drijfanker waarbij ook de stroming van het water en de energie van het sleepobject worden benut. Een Carrousel-sleper kan op die manier zijn sleep veel sneller en goedkoper afremmen of sturen dan elke andere sleper die hiervoor afhankelijk is van motorkracht. Bovendien kan de Carrousel dit vanuit elke positie vooruit of achteruit doen én kan hij domweg niet omver getrokken worden door zijn sleep.

\r\n

25 procent minder brandstof

\r\n

Een Carrousel-sleepboot hoeft dus aanzienlijk minder eigen energie te leveren om te remmen of te sturen, wat een beduidend lagere brandstofrekening en uitstoot oplevert. De kostenbesparing op brandstof bedraagt minstens 25%, afhankelijk van hoe de sleepboot wordt ingezet.

\r\n

Doordat de sleper met dit systeem bij het remmen en sturen meer steunt op zijn dwarsweerstand in het water dan op zijn motorvermogen en voortstuwingssysteem, levert ook nog aanzienlijk minder slijtage op in dit hele (hoofd-)segment van het schip, aldus Damen. "Lagere jaarlijkse onderhouds- en reparatiekosten en een langere economische levensduur van de sleper zelf vormen daarbij de extra bonus."

\r\n

multraship  damen carrouselVlootuitbreiding
De state-of-the-art ASD 3212 sleper die Multraship eveneens bij Damen heeft besteld, maakt deel uit van de lopende vlootuitbreiding. Het schip voert de Nederlandse vlag, is Lloyd's Register geclassificeerd en is gebouwd op Damen's Song Cam werf in Vietnam. De 'Multratug 31' is een zusterschip van de 'Multratugs' 19, 29 en 30 en zal voornamelijk op de Westerschelde worden ingezet. De nieuwe sleper heeft een maximum trekkracht van 83,2 ton en een topsnelheid van 15 knopen. Het 453 bruto registerton metende schip wordt aangedreven door twee Caterpillar 3516C motoren en twee Rolls Royce Azimuth straalbuizen met een diameter van 2.800 mm en een verstelbare schroef.

\r\n

Er staan dubbele hydraulisch aangedreven trommellieren op het voorschip, een enkele hydraulische trommellier achterop alsmede een 25-tons dekkraan. Er zijn twee eenpersoons hutten, vier tweepersoons hutten, een kombuis en een messroom.

\r\n

'We hebben deze nieuwe sleper nodig omdat ons werkaanbod nog steeds groeit, en we hebben er vertrouwen in dat dit ook nog wel een paar jaar zal doorgaan", vertelt Leendert Muller. "Als je in deze bedrijfstak in de top wilt blijven meedraaien, kun je het je niet permitteren om stil te staan. Dan moet je blijven investeren in nieuwe schepen, nieuwe apparatuur, nieuwe technologie én in goede mensen".

Media