woensdag, 07 januari 2015 12:51

Help IJmuiden zoeken naar nog bestaande Wijsmuller sleepboten!

TITAN, nu TITAN A, Tahiti|STEADY MARINER, ex CYCLOOP, Callao, Peru.|PORTIA, ex GRONINGEN|HECTOR met sleep. Nu AMAZON, Matsas, Greece.| TITAN, nu TITAN A, Tahiti|STEADY MARINER, ex CYCLOOP, Callao, Peru.|PORTIA, ex GRONINGEN|HECTOR met sleep. Nu AMAZON, Matsas, Greece.|

Een Wijsmuller sleepboot terug naar IJmuiden? Vervolg.

\r\n

Bob Rodenburg schrijft op het volgende Facebook bericht mbt sleepboot Wijsmuller terughalen naar IJmuiden:
Maandag 12 januari is dus de bijeenkomst en wil iedereen die echt van plan is te komen zich met naam, adres en 06 nummer opgeven naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. ? Ook als je dat al gedaan hebt.
Het is dus op maandag 12 januari 2015, van 19.30 - 22.00 uur
Hogeschool Inholland
Wildenborch 6
1112 XB Diemen
Na aanmelding stuurt Bob Rodenburg nog wat extra gegevens via email of zijn 06 nummer.

\r\n

Wij zijn van de belangengroep "Een Wijsmuller sleepboot terug naar IJmuiden?" (https://www.facebook.com/groups/sleepbootsimson) & (http://museumsleepboot-wijsmuller.webnode.nl). Onze doelstelling is een sleepboot van het vroegere Wijsmuller terug te brengen naar IJmuiden. Dit schip zal dan in ere hersteld worden als museumschip ten behoeve van opleiding en historische beleving van de sleepvaart- en bergingsmaatschappij Wijsmuller. Zoals het Nationaal Sleepvaart Museum in Maassluis (alwaar verschillende museumsleepboten in de haven te bewonderen zijn) verdient ook IJmuiden een tastbare herinnering aan de glorieuze tijden van sleepvaartbedrijf Wijsmuller. Het is nog niet te laat om op zoek te gaan naar een vroegere Wijsmuller sleepboot. Hierbij hebben wij uw hulp echter hard nodig: indien onze gegevens correct zijn, varen de volgende ex Wijsmuller sleepboten nog steeds ergens rond: De sleepboot GRONINGEN (heden PORTIA geheten, laatst gezien te Singapore); sleepboot HECTOR (de tegenwoordige AMAZON van eigenaar Matsas in Griekenland); sleepboot TITAN (nu varend onder de naam TITAN A, laatst bekende verblijfplaats Tahiti); sleepboot CYCLOOP (1952!) (momenteel STEADY MARINER geheten, laatst bekende verblijfplaats Callao in Peru.). Wat wij u willen vragen: Teneinde in het bezit te kunnen komen van een van deze sleepboten, zijn wij op zoek naar hun eigenaren, behalve naar die van de HECTOR/AMAZON (de eigenaar is Matsas, maar een contactpersoon zou zeer welkom zijn). Wij zouden graag weten of de TITAN/TITAN A , GRONINGEN/PORTIA en de CYCLOOP/STEADY MARINER nog steeds bestaan en of de mogelijkheid bestaat de eigendom van deze sleepboten te verwerven. Mocht u een van deze sleepboten recentelijk nog gezien hebben, bent u op de hoogte van hun tegenwoordige positie of weet u wie de huidige eigenaar is, wilt u dan zo vriendelijk zijn contact met ons op te nemen via de website Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Hector III    6127dTot dusver is gebleken dat de HECTOR het meest in aanmerking komt. De andere sleepboten zijn of onvindbaar, of verkeren in te slechte staat. De AMAZON/HECTOR vaart nog en wordt regelmatig ingezet in Patras (Athene, Griekenland, te zien vanaf Google Earth) door Matsas. Er is contact gelegd met Matsas over een overname van de AMAZON/HECTOR. Maar Matsas heeft de sleepboot nodig en verkoopt die alleen bij een dusdanig bod dat ze een andere sleepboot ter vervanging kunnen aankopen. Wat is nu het plan, we willen naar het kantoor van Matsas in Piraeus gaan om tot een overeenkomst te komen de AMAZON/HECTOR in de toekomst naar IJmuiden te halen. Matsas is geen museumbedrijf en zal dus niet eeuwig blijven varen met de AMAZON/HECTOR, hoe goed ze ook gebouwd is.
Amazon 2Maar om serieus genomen te worden is een zakelijke aanpak nodig. Er moet een stichting komen met (actieve) leden en een bestuur.
In januari a.s. zal op een nog te bepalen avond een bijeenkomst georganiseerd worden om de nodige stappen te gaan zetten. Eenieder die - op welke wijze dan ook - belangstelling heeft willen we vragen daarheen te komen.
Nadere berichten volgen.

Bob Rodenburg
Werkgroep "Een Wijsmuller sleepboot terug naar IJmuiden"