maandag, 07 september 2015 14:06

Sponsoractie brugdek ss. FURIE

| |

De FURIE is de laatste door stoom aangedreven zeesleepboot in Nederland. Gebouwd in 1916 bij Bodewes Scheepswerven in Groningen, diende ze tot ver in de jaren zeventig voor de papierindustrie in Zweden. Vervolgens werd ze aangekocht voor een rol in de legendarische Tv-serie Hollands Glorie, naar het gelijknamige boek van Jan de Hartog. In 1978 werd ze eigendom van, daarvoor speciaal opgerichte, Stichting Hollands Glorie te Maassluis.

In de afgelopen 37 jaar is er veel werk verzet door de vrijwilligers met als doel de sleper zoveel mogelijk in originele staat terug te brengen en varend te houden. Dat dit gelukt is blijkt uit de status van Varend Museum en opname in het Nationaal Register Varende Monumenten. De FURIE, in het bezit van een Certificaat van Onderzoek voor het varen met maximaal 40 passagiers, is dan ook uniek.
Volgend jaar is de FURIE 100 jaar oud, een gebeurtenis die we gaan memoreren. Uiteraard moet de jarige dan wel tip top in orde zijn zodat ze in volle glorie haar feest kan vieren. Voordat we echter zover zijn, moet er nog wel een flinke restauratie worden uitgevoerd. Vervanging houten brugdek. Gezien de vele lekkages is het houten brugdek rond het stuurhuis hard aan vervanging toe (zie foto onder). Een hele operatie want niet alleen het houten dek maar ook het staal onder het dek moet worden vervangen. Offertes hebben we binnen voor het brugdek van Scheepstimmerwerf De Hoop in Workum en voor het ijzerwerk van De Haas Maassluis. De totale kosten bedragen rond de € 90.000, -. Een kostbaar karwei dat de stichting niet zelf kan bekostigen. Vandaar deze bijzondere sponsoractie.
N207220 FURIEWij vragen of u ons wilt helpen met een financiële bijdrage. U kunt daarvoor één of meer stukken dekplank sponsoren voor € 250, - per deel. Wat krijgt u ervoor? Uiteraard een vermelding als "dekplank sponsor" op de FURIE website en na de reparatie een stukje dekplank. En 15 van u mogen, na loting, een vaartocht voor 2 personen maken met de FURIE.
Wilt u ook sponsor worden? Stuur dan een e-mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.met als onderwerp: Sponsoractie. Vermeld s.v.p. in de mail: * sponsornaam en adres + indien nodig: naam indiener. * factuuradres; * en aantal te sponsoren dekplanken. De penningmeester van de stichting stuurt u vervolgens een factuur. Bij voorbaat hartelijk dank!

\r\n

Historische en technische bijzonderheden van de FURIE:

\r\n

De FURIE is in 1916 op speculatie, en dus voor rekening van de werf zelf, gebouwd bij Gebr. G. & H. Bodewes te Martenshoek onder de naam GEBROEDERS BODEWES VI (yn 644).
In 1919 werd het schip verkocht aan Holmens Bruks & Fabriks A/B in Norrköping, Zweden en daar kreeg zij de Zweedse nationaliteit en de naam HOLMEN III. Door de rederij werd zij ingezet voor het verslepen van houtvlotten op de Zweedse rivieren en in de Oostzee.
Holmvik later FurieOm te voorkomen dat het als schip van een neutraal land werd aangevallen werd er met grote letters SVERIGE (Zweden) op de zijkanten geschilderd.
Het was in de Finse en Zweedse houtindustie gebruikelijk om de gekapte bomen in de rivier te gooien en door de stroom mee te laten voeren naar de monding van de rivier. Daar werden ze gebundeld in grote vlotten, soms tot 400 meter lengte. De maximale hoeveelheid hout die door de Holmen III kon worden gesleept was rond de 9000 kubieke meters. Het schip sleepte de vlotten naar de papierfabrieken in Norrköping of Hallstavik. In de 60-er jaren werden de sleepboten echter vervangen door vrachtwagens en treinen.
Die eerste Zweedse naam behield ze tot in 1969 toen ze werd verkocht aan papierfabriek Gustav A. Akerlund te Stockholm, eveneens in Zweden. Ze bleef onder Zweedse vlag en werd herdoopt in HOLMVIK.
In 1976 werd de karakteristieke sleper aangekocht door de Nederlandse omroepvereniging AVRO, die haar gebruikte voor de TV-serie "Hollands Glorie", naar het beroemde boek van Jan de Hartog. Het arriveerde op 30 april 1976 in IJmuiden. Het werd weer onder Nederlandse vlag gebracht en geregistreerd als Furie. De opnamen werden gemaakt in de Bantry Bay, Ierland, waar het schip in verschillende gedaanten optrad, eerst als Jan van Gent en later als Furie. Daarna werden op het IJsselmeer aanvullende opnamen gemaakt.
Gedurende de opnames kreeg ze achtereenvolgens de namen JAN VAN GENT en FURIE. Na de opnames werd ze voor de sloop verkocht aan Thaumas BV in Haarlem.
Furie brugdekIn 1978 werd ze dankzij een actie van sleepbootliefhebbers door Stichting Hollands Glorie, een voor het behoud van het schip opgerichte stichting, aangekocht voor restauratie en kreeg ze haar laatste naam FURIE terug. Op 17 februari 1978 arriveerde het schip in Maassluis. Haar vaste ligplaats en thuishaven werden sedertdien Maassluis.
In 1980 werd de restauratie van schip en stoommachine-installatie bekroond door de goedkeuring van de ketel door het Stoomwezen, waarna het schip weer zelfstandig kon varen. De Furie werd officieel in gebruik gesteld door Hugo Metsers, die in de televisieserie Hollands Glorie de hoofdrol van Jan Wandelaar vertolkte.
Het schip vaart met een triple-expansiemachine van 450 ihp voor de schroef en de hulpapparatuur, zoals pompen, en met een stoomturbine voor de stroomvoorziening. De uit 1916 daterende originele tweevuurs Schotse ketel, is een z.g. vlampijpketel met twee vuurgangen met een waterinhoud van 15.000 liter en een condensor. De ketel is gebouwd door Machinefabriek Fulton, een onderdeel van de Bodewes-werf waar de sleper gebouwd is. De ketel werd oorspronkelijk gestookt met kolen, maar is in 1957 omgebouwd met twee oliebranders van Amerikaans makelij.
Haar afmetingen zijn: lengte o.a.: 30.28 m (lengte tussen de loodlijnen: 29.49 m), breedte: 6.07 m., diepgang: 3.10 m. Omvang: 158 brt.
De FURIE is de naamgever van het belangrijkste maritieme jaarfeest in Maassluis, de Furieade.
Zij is de enige nog volledig operationeel zijnde stoomzeesleper in Nederland.