donderdag, 12 februari 2015 22:45

Culturele gift extra beloond

belastingdienstCultuurliefhebbers die een deel van hun vermogen fiscaal vriendelijk aan een culturele instelling (zoals het Nationaal Sleepvaart Museum) willen schenken, kunnen dat tot en met 31 december 2016 doen. Tot die tijd geldt de fiscaal voordelige zgn. "multiplier regeling" (vermenigvuldigingsfactor).
Dit werkt als volgt: Een schenker heeft een inkomstenbelastingtarief van 35%. Hij doet een gift van 100 euro. Hij mag dan volgens de "Geefwet" 125 euro aftrekken (de multiplier is 125%). Daarvan krijgt hij van de belastingdienst 35% ofwel 43,75 euro terug. De gift kost hem dus 100 - 43,75 = 56,25 euro (de eigenlijke aftrek is dus 43,75%).
De aftrek is maximaal 1.250,00 euro per jaar, terwijl het schenkingsbedrag maximaal 5.000 euro mag bedragen.
Wat veel mensen niet weten, is dat deze regeling ook geldt voor schenkingen in natura. Als u bijvoorbeeld dus een mooi scheepsmodel of kostbare boeken aan het sleepvaartmuseum schenkt, mag de taxatiewaarde daarvan overeenkomstig bovengenoemde regeling als aftrekpost voor de inkomstenbelasting worden opgevoerd.
Voor details raadplege men de site van de Belastingdienst
Uit: Elsevier (bron: belastingdienst)